نخود به عنوان یک گیاه یکساله و مقاوم در برابر آب و هوای خشک قابلیت کشت و تولید خوراک و دام طیور پرشیان در نقاط مختلف کشور را دارد. همین امر موجب شده که طی سالهای اخیر میزان تولیدات انواع نخود سفید ایرانی سیر صعودی داشته باشد. با توجه به این موضوع در این مطلب به بررسی تخصصی مراحل کاشت این محصول می پردازیم. همچنین بزرگترین مراکز تولید کننده را برای خرید عمده و ارزان معرفی می کنیم.

بزرگترین تولید کننده نخود سفید ایرانی

مراحل کاشت نخود سفید ایرانی

مراحل کاشت نخود سفید ایرانی نخود گیاهی مقاوم به خشکی و سرما است و به همین علت در مناطق خشک و سرد قابلیت کشت را دارد. این محصول در دو نوبت کشت تابستانه و زمستانه تولید می شود. ارقام زمستانه از نظر شکل ظاهری دارای دانه های ریزی هستند و رنگ آنها اندکی تیره است.

کشت زمستانه خوراک دام معمولاً در مناطق شرقی کشور صورت می گیرد. در مقابل انواع نخود با کشت تابستانه دارای دانه های درشت و رنگ کرمی هستند که به نخود مدیترانه ای نیز مشهور می باشند.

دمای مطلوب برای رشد و گل دهی بوته نخود معمولاً بین 20 تا 30 سانتی گراد است. با این حال دمای سرد تا منفی یازده درجه سانتی گراد را نیز تحمل کرده و برگ های آن شروع به رشد می کنند. تولید نخود ایرانی اغلب با شیوه های سنتی و در زمین های زراعی صورت می گیرد. از این رو باید شرایط مساعد مانند خاک، آب و کود دهی مناسب را برای بوته ها فراهم کرد. موارد زیر برای کاشت نخود سفید و کرمی ایرانی لازم بوده و باید همواره مدنظر قرار گیرند:

  • خاک مناسب: انواع خاک لومی (نوعی خاک ترکیب شده از ماسه و لای و مقدار کمی رس) که حاوی مقادیری آهک هستند بهترین بستر برای جوانه زنی و رشد نخود هستند.
  • کاشت نخود: بذر نخود را در عمق 5 تا 6 سانتی متری و به فاصله 15 سانتی متری از یکدیگر می کارند. اسفند تا اردیبهشت هر سال بهترین زمان برای کاشت این محصول به شمار می آیند.
  • آبیاری نخود: هر بوته نخود در طول دوره رشد بین 110 تا 240 میلی لیتر آب مصرف می کند. بیشترین جذب آب نیز در عمق شصت سانتی متری خاک که ریشه ها در آن قرار دارند صورت می گیرد.

تولید انبوه نخود ایرانی ارزان

تولید انبوه نخود ایرانی ارزان تولیدی نخود ایرانی در استان های کرمانشاه، همدان و لرستان طی سالهای اخیر با رشد فزاینده ای در حال گسترش است. افزایش تولید و عرضه انواع این محصول به صورت بوجاری و بسته بندی شده، رونق بازار و تعادل قیمت ها را به همراه داشته است.
در این میان شناخت انواع نخود مرغوب و امکان خرید مستقیم آنها از تولید کنندگان یا مراکز تامین کننده اهمیت زیادی برای فعالین بازار دارد. امروزه نخود بسته بندی شده ایرانی ارقام دانه درشت و دانه ریز را شامل می شوند که برای مصارف خانگی، رستورانی و … قابلیت استفاده و مصرف را دارند.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *