‍ چند روزی است که خبرهایی مبنی بر از سرگیری صادرات ایران به عربستان شنیده می شود اما میزان صحت آن چگونه است؟ 

از سال ۹۴ به دنبال آتش زدن کنسولگری عربستان در تهران و تنش سیاسی بین دو کشور روابط تجاری فی مابین هم به شدت کاهش یافته است،سازمان توسعه تجارت ایران اما آبان ماه امسال اعلام کرد در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین المللی و البته متغیرهای اقتصادی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده است.  
یکی از اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای صادرات غیرنفتی کشور، افزایش حجم صادرات به ۱۵ کشور همسایه است، که سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی این بخش در وزارت صمت، اقداماتی را از جمله تعیین سهم صادرات هر استان، انتخاب مسئول مشخص برای بررسی وضعیت هر کشور و تشکیل میز صادراتی به‌صورت جداگانه برای هر کشور در دستور کار خود قرار داده است.
این سازمان در ضمن دو برابر شدن صادرات ایران به عربستان را پیش بینی کرد
اما آنچه در چند روز اخیر در این باره زمزمه می شود و تا حدی هم بر افزایش قیمت برخی از اقلام کشاورزی تاثیر داشته است در حقیقت باز شدن مرز تجاری بین عراق و عربستان است که در این مقطع راه را برای صادرات غیر مستقیم ایران به عربستان را مهیا کرده است
اداره گمرک و بنادر عراق روز چهارشنبه ۲۸ آبان اعلام کرد که گذرگاه مرزی عرعر در مرز عربستان سعودی پس از ۳۰ سال بازگشايی شد.
اين گذرگاه مرزی در پی اشغال کويت توسط ارتش عراق در دوران حکومت صدام حسين و قطع مناسبات بغداد و رياض در سال ۱۹۹۰ مسدود شده بود.
گروه بازرگانی داهات بوکان عرضه کننده مستقیم محصولات کشاورزی اخبار مربوط به کسب وکار غلات و حبوبات را برای فعالین این بخش اطلاع رسانی خواهد کرد.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *